söndag 3 augusti 2014

Sommar

Inatt/imorse var det riktigt oväder, tror det började vid 04:30 och höll på fram till 07. Det small så rutorna skakade och det var omöjligt att sova, förutom för Loka dock. Egon däremot, sprang runt som en yr höna och mjauade tills jag lyckades locka till mig honom upp i sängen och där la han sig tryggt med oss. Fredrik somnade om mellan de värsta smällarna men vaknade hela tiden. Själv lindade jag in mig i täcket och gick ut på balkongen för att se alla vackra blixtrar och de översvämmade gatorna. Älskar verkligen oväder, har alltid gjort. När vi var små brukade mamma linda in mig och min bror i filtar så satte vi oss alla tre på balkongen och kollade på oväder. En gång väckte hon oss mitt i natten när det var norrsken över hela himlen, vilket inte är en vanlig synd så pass långt ner som Falun ligger i landet, så det är jag henne evigt tacksam för. Så inatt vart det inte många timmars sömn, men det var det med lätthet värt.

Nu ska jag fylla upp alla göra isbitar grejer, helt glömt bort vad det heter. För imorgon pratar väderfolket om att de kan bli värmerekord, väldigt ovälkommet. Kan verkligen inte ta Loka till dagis och har faktiskt möjlighet att vrida och vända på lite saker tillsammans med Fredrik så hon slipper det. Märks att det varit för varmt för länge nu. Men får hoppas att vi får en otroligt vacker höst och en lång kall vinter med massor med snö nu när det varit en "fin" sommar, då kan väl resten av årstiderna få vara lika enastående. När en har hund, speciellt en rejält påpälsad hund blir livet väldigt styrt av vädret. Loka har ju ett kyltäcke, men det hjälper ju föga när det är såhär varmt. Brukar få kommentarer ifrån människor som säkert menar väl att jag borde raka ner henne. Det vore nog det elakaste jag kan göra, då hon har rosa super känslig hud under allt vitt-fluff som faktiskt skyddar henne ifrån uv-strålning och en viss mängd värme. Plus att täckhåren kommer få ett himla tufft jobb att ta sig genom underullen och pang så har man en super varm ull-hund.

Lokas första sommar var som en vanlig svensk sommar, några varma dagar och mycket regn :D

Men hon lärde sig snabbt att kaklet i badrummet var svalt. Hon lärde sig annat också, lortgrisen ;)
Första sommaren var helt perfekt för terroristen, en sån önskar vi av oss väder gudarna till nästa år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar