onsdag 12 februari 2014

Loka

Idag hämtade jag Loka tidigt på dagis, hon hade börjat halta under promenaden idag (Första gången någonsin). Tog oss en timme att lunka hem ifrån dagis(hon haltade inte då, men var stelare än stel), tar väl 15 - 20 minuter i vanliga fall. Känns som om vi är tillbaka till vardagen där det krävs enormt mycket vila för att Loka ska orka göra något. Så klövjepromenader utan vikt, var hennes smärtgräns. Hon äter heller inga mediciner mot värk längre, så vad som går hand i hand vet jag inte. Det jag däremot vet är att det är dags för ett andra utlåtande ifrån en annan sjukgymnast. Ingen är mer än människa och ibland kan nya ögon på problemet vara smart.

Så nu backar vi tillbaka ett par steg. Träffar vår veterinär och sjukgymnast. Bokar tid i Ultuna för ett andra utlåtande och så får vi se vart vi tar vägen härnäst. Jag är otroligt tacksam för den goda relationen vi har med Lokas dagisfröknar som verkligen är intresserade av hund och kommer med bra förslag och framför allt, ser våran lilla Loka för den hon är och låter henne vara den hon är. Loka kommer få hänga med gammelhundarna på dagis och gå korta promenader. Men känns inte mer än rätt heller, då hon blivit 10 år äldre igen.

Saknar tiden då vi kunde fokusera på att bara ha kul, då det var lättsamt att vara Lokas matte. Just nu känns det som energin räcker till det som måste göras, som ibland är under stora protester. Jag försöker verkligen göra mer roliga saker än måsten. Men dygnen har inte så många timmar, för alla måsten tar enormt energi ifrån oss båda. Jag hoppas att vi kommer genom detta starkare än någonsin, för det måste vi. Vårat liv tillsammans måste få bli sådär underbart roligt igen. Men misstolka mig inte, Loka är en glad hund som ständigt viftar på svansen och bjuder in till lek. Det är mitt samvete som talar, mitt samvete som vill kunna spendera hela dagar ute i skogen utan att ha en trasig hund. Mitt samvete som vill låta henne jobba. Men vi hittar andra vägar till att stärka hennes självkänsla. För bäst i världen anser hon sig fortfarande att vara och jag kan inte annat än instämma.




En video ifrån Lokas dagis, såklart var hon inte där den dagen. Men visar vilken otroligt lugn och fin miljö hon har kring sig på vardagarna. Vi kan inte vara allt annat än nöjda med Solna hunddagis :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar