måndag 20 januari 2014

Nyfiken

Ibland känns det som om folk inte tänker längre än vad näsan räcker. Något jag finner väldigt ironiskt är när en människa kritiserar mig för mitt val av hundras beroende på min geografiska placering. Det kan vara allt ifrån att jag bor i Stockholm till att jag bor i Sverige eller att jag inte bor i fjällen. Samtidigt som hens hund trots värmetäcke står och skakar i kylan. I Sverige har vi alla årstider och de flesta hundraser finns i vårt avlånga land. Jag är rätt säker på att det finns mer eller mindre passande årstider för alla individer. Jag är också rätt säker på att alla hundar inte följer rasstandarden när det kommer till vilket väder de föredrar. Lika som jag är helt säker på att vi människor, absolut gillar olika. 

Det spelar ingen roll vart man bor, det spelar däremot en stor roll vad man gör. Loka lever ett väldigt bra hundliv som kräver sin del av oss som hundägare. Det är klart att allt hade varit lättare om vi bodde på landet, men då hade vi fått jobbat mer på mentalstimulering än vad vi gör nu. Allt har sina fördelar och inget är fel så länge hunden mår bra. 

Nästa människa som kritiserar, höjer ögonbrynen eller ens hintar åt att min hund inte skulle må bra för att hon lever sitt liv i en lägenhet, går på dagis och åker kommunalt. Den får gärna förklara för mig hur det faktumet förändrar att hon är ute väldigt många timmar på ett dygn, att hon träffar sina hundkompisar flera gånger i veckan, har en husse och en matte som har henne som prio ett i livet. Den människan får gärna berätta för mig varför Loka lever ett himla bra hund liv och hur hon borde må dåligt av det, för det svaret är jag otroligt nyfiken på.





2 kommentarer:

  1. Desire13:40

    Alltså jag fattar inte hur folk orkar vara så dumma !:(
    En Hund vill bara ha en kärleksfull familj och det har hon ju verkligen hos er!!! Fina Loka <3
    Idag tog vi nya prover på luna och både infektionsvärderna och levervärderna såg bättre ut, men ska kollas upp en gån till, så snart hoppas vi att allt är bra igen !
    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror bara människor gärna trycker ner andra med okunskap;) Deras avsikt gör enbart att de framställs som jubel idioter:) Åh, vad underbart att höra att lilltjejen blir bättre! Systrarna otur!
      Kram!

      Radera