måndag 27 augusti 2012

Frågor;

En blogg jag ofta läser, pshundar lade ut en lista med lite hundfrågor och uppmanade sina läsare att svara på frågorna i sin blogg. Så jag kände mig manad att göra det, fast jag inte alls är så insatt i hela hundvärlden.

Hur kom du in i hundvärlden? 
Under hela mina tonår, var jag bonus matte åt en irländsk röd setter då hans riktiga matte var sjuk i perioder. Men annars har jag alltid haft ett stort intresse för djur, så att skaffa hund var för mig ett naturligt steg att ta nu när jag och sambon var redo.


Hur gammal var du när du blev med hund?
22 år

Vad är dina mål med din hund?
Mina mål är att jag och Loka ska vara ett team som fungerar ihop i ur och skur. Mitt mål är att ge henne ett underbart,spännande och varierande hundliv. Att vi kan njuta utav livet tillsammans, på såväl en fjällvandring som en promenad i staden.

Lämnar du din hund ensam hemma, hur ofta?
Det händer, kanske 2 ggr i veckan i ca 40 min. 

Skulle du låta någon annan träna din hund?
Ja, om jag känner att jag kan lita på personen och att jag vet att personen faktiskt är kunnig.


Lämnar du din hund i bilen om väder tillåter?
Oj, nej. Kanske för att Loka ännu inte är 100% kompis med bilen, så skulle jag inte utsätta henne för det i dagens läge. Men tveksamt, kanske om jag har bilen inom synhåll hela tiden.

Är din hund med på jobbet? Eller vart är din hund när du arbetar/studerar?
Nej, det är hon inte. Men skulle det krisa så skulle hon kunna följa med. Hon är hemma med husse, vi jobbar så vi går om varandra här hemma. Jag kväll, han dag. Men snart blir det ändring på det, så då ska Loka få börja på dagis, tror det kommer passa Loka utmärkt, gäller bara att hitta rätt dagis!

Litar du på din hund?
Jag litar på att hon inte skulle göra utfall mot andra människor eller andra hundar i dagens läge. Sen inkallning känner jag mig sisådär med, men den biten är ingenting som kommer gratis, så det är något vi jobbar med dagligen. Men, en hund är alltid en hund, det får man aldrig glömma.

Litar din hund på dig?
Jag hoppas det, jag tror det. Men jag tror absolut att det finns lägen då hon kan tvivla.

Har din hund några rädslor?
Inget i dagens läge hon verkligen är rädd för. Vi tacklar ofta promblem som dyker upp i vardagen direkt, som en vägbom som låter konstigt i vinden eller saker i den stilen. Men hon ogillar att åka bil, men är inte rädd för det utan hon accepterar det mer och mer.

Vilka kurser har du och din hund gått på?
Vi har gått en privat valpkurs via sirius hundcenter och ska gå en privat vardagslydnad. Men som tidigare nämnt så ska det bli ändring på mina arbetstider, så hoppas att vi kommer kunna gå fler kurser i framtiden i grupp. 

Pick one!
Koppel / Lös ; Jag föredrar lös, men det är sällan det fungerar. 
Levergodis / hemmagjort godis
Lydnad / Agility ; Har ingen direkt erfarenhet utav agility, så svårt att yttra mig.
Freestyle /  Sök ; Outforskat territorium
Drag / Spår ; Vi är snart där, lite träning kvar men snart!
Långpromenad / Miljöträning
Renras / Blandras
Hane / Tik
Privatkurs / Brukshundsklubbskurs ; Har enbart gått privat, då mina arbetstider krockar annars.
Träna själv / Träningsgrupp ; Ungefär samma som ovan.
En hund / Fler hundar ; Drömmen vore fler hundar, men fungerar ypperligt med en hund.
Kastrerad / Okastrerad ; Individ baserat känner jag på denna.
Tävlingshund / Sällskapshund ; Låter fel, samojed och sällskapshund. Men är ingen tävlingsmänniska, så tävlingar blir nog aldrig av. En friluftslivs hund?
Stor hund / Liten hund 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar