söndag 17 juni 2012

Kravallhunden Loka

Idag, så var vi ute på en liten tur ute, möte upp Marie&co. Bestämde oss för att ta reda på varför i hela friden polishelikoptern surrat över hustaken senaste timmen. Misstänkte brand eller så. När vi väl kom till händelsen mittpunkt ( trodde vi ) så var det säkert 15 polisbilar och kravallpoliser med hundar överallt vid tunnelbanan, Näckrosen vid uppgången mot Solna, råsunda. Och fick höra att det var kravaller, så vi traskade ganska raskt hemmåt, med Loka och barnvagn genom filmstaden. Väl inne i filmstaden hör vi hur polishelikoptern byter håll, mot vårat.

När vi kommer fram till vårat "torg" och vår sida utav tunnelbanan, så ser vi Maries katt står mitt bland alla demonstranter, när väl Mr.Snusen är infångad, brakar helvetet loss och där står vi, med hundvalp, katt och barnvagn mellan demonstranterna och polisens insats styrka. Jag fiskar upp Loka illa kvickt och ja, la benen på ryggen helt enkelt. Skulle varit intressant att veta vad min puls var, allt jag tänkte på var, låt någon för i helvete inte trampa/sparka på Loka. Var så fokuserad på Loka att jag inte ens hörde/märkte att polisen skrek och grep flera personer precis intill mig. 

Men satans snorungar är min kommentar på det hela, slå sönder hela Solna för att visa sitt missnöje med en utvisning. Kasta stenar på polisen, ha polisstationen som mål? Vart kan det beteendet gynna den utvisade? Varför attackera polisen? Varför attackera någon, men polisen känns ju väldigt fel, inte direkt de som tar besluten.

Hur som haver, vart det inte så lyckat för Loka, som onekligen blev livrädd när demonstranterna kom och när det kom poliser springandes från alla håll med batongerna i högsta hugg. Så när det hela lugnat ner sig, men poliserna fortfarande stog kvar på torget och vid tunnelbanan, så gick vi ut igen så hon fick hälsa på dom. Men hon var tack och lov inte det minsta rädd, men lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Helt galet otippad händelse, då vårat område är lugnare än lugnt. Det mest galna som hänt under tiden jag bott här ( över 2 år) så sjöng en full glad människa när Loreen vann, så man hörde ända in..

Här, kan ni läsa om det på polisens twitter.
Här, kan ni läsa om det på DN

Timm var ute och förevigade kaoset i Näckrosen när det hela lugnat ner sig.
Insats styrkan, bil 1 av 3,vid vårat "torg"


Vårat "torg"





1 kommentar:

  1. Scaaary! Tur att ni inte blev nertrampade iaf, höhö.

    Och tack! :)

    SvaraRadera