måndag 5 november 2012

Mörkrädd.

Som den dalmas(dalkulla?) så följer jag nyhetsflödet på dt.se (Dalarnas Tidningar) dagligen. Men samtidigt önskar jag att jag inte gjorde det, för det slutar oftas med att jag slutar läsa med en klump i magen.  Det hetaste, mest omdebatterade som finns i Dalarna är vargar. Och jag kan för all del inte förstå vart detta inpräglade hat kommer ifrån. Jag kan inte någonstans relatera till det och jag är trots allt uppväxt i samma miljö som dessa tokar.

Mina föräldrar har dragit runt mig i skogen från att jag inprincip kunde gå, var det inte svampplock, så var det fisketurer uppe i fjällen där vi inte ens hade med oss ett tält utan sov i olika slogbodar framför elden. Och jag vet inte hur många veckor jag spenderat i sommarstugan utan varken el eller rinnande vatten. Min pappa brukade ta med mig ut i gryningen och visa mig olika tassavtryck, allt ifrån lodjur,varg,björn,älg och rådjur. Han lärde mig även att kolla ifall djurens spilling var färsk eller inte. En gång fick vi lov att vända ut ur skogen med raska steg då björnspillingen var alldeles färsk. Han lärde mig att vi är i naturen på djurens villkor.

Visst förstår jag att det svider, gör förbaskat ont att förlora sina tamdjur/husdjur oavsett hur det går till. Men vi är människor, vi har ett ansvar för att inte utsätta våra djur för fara. Bättre stängsel? Bättre koll på vilka djur som vandrar i skogen vi tänkte släppa våran hund i? Inte 100% säker? Kanske bättre att låta bli? Använder man sig hund i jakt? Ja, då ger man faktiskt sig in i leken oavsett om man jagar varg eller älg.

Jag tror grunden till varghatet ligger i uppfostran och grupptryck. För de som anser att vargen inte hör hemma i Sverige kanske skulle ta och fundera på om de hör hemma i Sverige? Det finns inget djur som är mer värt än de andra och att bedriva någon form utav hämndjakt är inte etiskt, det är därför EU ställer högre krav på Sverige att stoppa tjuvjakten på varg, annars blir det tunga böter för vårt land som jag tycker alla varghatare ute i sina små byar kan ta och skrapa ihop till. Man blir mörkrädd över hur många som hatar på ren princip och är villiga att bryta så väl lagar och moral för att kunna skryta i jaktstugan att han/hon minsann tog en varg.

Förmodligen dödade en räv min katt, säkert samma räv som halft bet ihjäl min andra katt. Men inte sitter jag här och hatar samt vill utrota hela rävstammen? Jag tröstar mig med att det åtminstånde var mer rätt än att min 3:e katt blev påkörd utav en bil. Ibland måste vi låta naturen ha sin gång.

Lofsdalen

1 kommentar:

  1. Det förstår jag. Varit min dröm i sex år, så det var på tiden. Så vackra katter :)

    SvaraRadera