onsdag 13 februari 2013

In the valley of the shadow, I know you’ll be.

Jag är 23 år gammal och har redan blivit utfrågad, förhörd och fått föreläsningar om varför jag borde skaffa barn och varför jag bör skaffa barn nu. Om jag inte gör det kommer mitt liv aldrig få ett värde, jag kommer inte få uppleva äkta kärlek eller förstå meningen med livet. Kort och gott anser sig dessa människor sig ha ett högre värde än personen som valt att inte skaffa barn och de som inte kan få barn. Sedan ska de här personerna lära sina barn att alla är lika värda, det finns ingen skillnad på människor, vi är alla lika. 

Det de här personerna inte vet är att jag har en sjukdom, som påverkat mig ända ut i fingerspetsarna. Jag har genomgått smärtsamma operationer som tagit månader, nästan år att återhämta sig ifrån genom hela mina tidiga tonår och det de inte heller vet är att det är 50% ärftlighet på min sjukdom. Därför kommer jag inte skaffa barn, aldrig. Ett enkelt val, finns ingen logik bakom att föra min sjukdom vidare. 

Men, nu plågas inte jag utav detta. Jag har acceptera detta, jag lever ett liv jag älskar, tillsammans med en person som älskar mig för precis den person jag är. Fast å andra sidan kanske jag hade plågats till tusen utav detta? Haft en ständig moralisk kamp om de vore fel att skaffa barn och föra sjukdomen vidare? Hur hade jag då mått om personer i min omgivning sagt det de säger idag? 

Jag är så trött på människor som anser sig veta allt, ha svaret på vad livets mening är. När meningen med livet helt klart är individuellt och baserat på varje människas förutsättningar. Vem säger att livets mening är något konstant? Kan inte meningen förändras tillsammans med livet? Och vem har rätten att berätta för en annan person hur den ska leva sitt liv, sitt enda liv? En sak vi däremot vet är att livet är oförutsägbart och långt ifrån evigt samt att de är upp varje individ att leva sitt liv på sina villkor. Drömmen vore om vi kunde förmå oss att behandla och bemöta andra människor med en stor respekt för deras liv och egenvärde. 

What is love really if it only affects, one aspect of life?
Thats like a musician who only accepts, his own musical type.
Thats like a preacher who only respects sunday morning, and not
saturday night
Thats how a soldier can come to reflect,
that Love is more than a man and a wife.

Soldiers of jah army - True Love




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar