onsdag 11 juli 2012

För att reta lite gallfeber.

Jag vet att de ska uppföras en ny hundrastgård, någonstans i Råsunda, vid näckrosen. Här i området finns det massor med små parker, de flesta utrustade med fotbollsmål och miljoner lekplatser. Nu är folk upprörda för att deras stackars småbarn ska få lov att vistas bland hundar, för förslaget är att göra om en fotbollsplan till hundrastgård.

De som sätter sig emot detta, är småbarnsföräldrar som hävdar att det skulle vara en risk för deras barn att de skulle börja röra sig mera hundar i området. I bara Råsunda finns det ca 700 hundar registrerade, sedan antalet hundar som finns i Sundbybergs område storskogen vet jag inte. Så det är inte direkt så att de inte finns några hundar redan. Och vad är faran? Vad tycker dessa föräldrar är så hemskt? Jo, hundbajs och ouppfostrade hundar. 

Jag stöter dagligen på fler ouppfostrade ungar med noll respekt för djur än ouppfostrade hundar. Är det något jag är allergisk emot är det föräldrar som lär sina barn att de är det bästa som hänt jorden och att alla ska buga sig för dem. Men vad vet jag, klart föräldrarna tycker det är jobbigt att de inte kan stänga in sina ungar i en inhängnad och faktiskt måste lägga ifrån sig telefonen för att hålla koll på barnen. Men för min del, får de gärna släppa in ungarna bland hundarna, har svårt att se någon fara med det. Kanske lär de sig att de inte är störst bäst och får göra som de vill, med andra ord kanske det vore nyttigt?

Om jag någonsin får barn hoppas jag att jag ALDRIG ansluter mig till mammamaffian och hönsföräldrarnas riksförbund. Mina barn ska veta innan de ens kan tala att djur bemöter man med respekt och på deras villkor. Roligt är det, kommer jag med fluffiga Loka uppmanar föräldrar sina ungar att utan lov, gå fram men kommer det en rottis eller amstaff går de över till andra sidan gatan. Rätt intressant, då de rottisar och amstaffar jag träffat i mina dagar oftas varit otroligt lugna och gosiga. Medans min Loka oftas är mer vild än tam, men det hänger väl på pälsen?;P Idioter finns det gott om.

1 kommentar:

  1. Sv: Ja, vi börjar "på riktigt" (testa på) vid 5-6 månader. Men Niqo har redan dragit sitt koppel efter sig när han har sele, kommer snart börja med trasmattor.
    Kolla in på http://fortezza.doggyblogg.se, där drar dom små valparna saker efter sig redan nu.
    Tungt får dom inte börja dra förrän efter 9-10 månader, eller efter 1 års ålder, eller efter röntgen, beroende på hur hunden känns.

    SvaraRadera