tisdag 29 januari 2013

Snart 1 år (Långt inlägg om Loka, våran tid tillsammans och våran framtid)

Och helt underbar! Bara senaste månaderna har hon mognat enormt, att gå på promenad med henne är en fröjd. Hon har verkligen blivit otroligt kontaktsökande och uppmärksam på oss. Det är svårt att förklara, men vårat band är så otroligt starkt och jag litar på henne mer än jag någonsin vågat drömt om. Och våran framtid ser jag ljust på, älskade lilla lurvel.

Envis,givetvis. Fast tycker inte de är något ont, utan hennes charm. Hon är långt ifrån så envis som andra individer är. Hon är en samojed, men ganska olik andra. Många drag är typiska samojeden medans andra verkligen inte är det. Tror ibland att samojeden fått ett oförtjänt ont rykte, bara för att människor som inte insett vilket jobb det är med den här rasen skaffat sig den. Och jobbar man hårt, får man oftas belöning för det också.

För är det något vi gör, är det att ge nästan all vår tid åt henne. Ifrån dagen hon kom hit och tills för en månad sedan hade vi anpassade arbetstider för hennes skull. Vi ville att första året skulle bli tryggt och givande för henne och för oss. Vi har inlett en resa på många år och vi ville lägga grunden väl och noggrant. Det händer lätt att man blir hemmablind, men de flesta som träffat Loka säger ganska fort att hon är otroligt trygg i sig själv.

Och att få höra det, efter att ifrån start fått höra att det är omöjligt att få en samojed att gå fint i koppel, att man absolut inte kan bo i en lägenhet eller i stan med en samojed. Att det är en ras som kommer köra över oss som första gångs hundägare, att fått höra allt det här. För att sedan format Loka till den fantastiska individ hon är, känns som ett stort "fuck you" till alla som tror sig veta allt.

Skulle jag rekommendera rasen till andra? Beror väl på vad det är för liv de tänkt sig, hur stort tålamod de har och hur princip fasta de är. Men till en barnfamilj med alla bollar redan i luften, nej. Visst samojden passar alldeles utmärkt i en familj, barnkär och människoälskare men den behöver inte bara en massa kärlek utan även en trygg/fast hand, massor med motion,aktivering och tid.

Kommer Loka få en hundkompis? Absolut, en vacker dag. När mina studier är klara om 4-5 år. Kommer det bli en samojed? Kanske, förmodligen. En polarras är givet, kommer jag vara nogrann med val utav kennel? Japp, jag vill känna i flera år innan det är dags att jag vet vilken kennel det blir. Idag vet jag mer än när vi skaffade Loka, inget ont mot våran kennel, då de verkligen bara avlar på bra hundar, men kontakten efteråt uppfyller verkligen inte mina krav idag. Om det blir en samojed kommer det absolut bli en kennel som satsar på draget, jag föredrar drag-samojeden före show-samojden.




Ligga och vänta med en främmande katt som störning!

Lära sig ligga i bur, som hon än idag inte gillar men accepterar.

Bara ligga under bordet medans matte dricker kaffe och umgås med människosläktet.

Ligga och sova på ett 2 års kalas med släkten samlad.


Optimisten Loka, som aldrig ger upp hoppet <3


Du överträffade alla drömmar <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar